Zwiedzanie Ochrydy - 13 top atrakcji miasta i praktyczny poradnik

O tym dlaczego warto pojechać do Ochrydy pisałam tutaj, więc jeśli macie jeszcze jakiekolwiek wątpliwości, koniecznie przeczytajcie poprzedni post!

Jeśli już jesteście zdecydowani na cudowny pobyt w tym uroczym miasteczku, zapraszam do mini przewodnika po Ochrydzie.

Co zwiedzić w Ochrydzie?


13 top atrakcji w mieście! 


  •  Jezioro Ochrydzkie. Położone jest między Macedonią Północną a Albanią i jest jednym z najstarszych i najgłębszych jezior w Europie. Ma prawie 300 metrów głębokości, 30 km długości i 15 km szerokości. W krystalicznie czystych wodach jeziora żyje ponad 200 endemicznych gatunków zwierząt w tym m.in. endemiczny pstrąg Salmo letnica i "Belvica". Woda jest krystalicznie  czysta i świetnie się nadaje do nurkowania. Koniecznie też wybierzcie się nad jezioro o zachodzie słońca! 



  • Cerkiew św. Jana Teologa w Kaneo. Z cerkwi rozpościera się zapierający dech w piersiach widok na jezioro. Zapewne dlatego, jest to najbardziej znany budynek sakralny w Macedonii, często umieszczany na pocztówkach i okładkach przewodników.  Wejście na teren cerkwi jest darmowy, ale żeby wejść do środka, należy uiścić opłatę w wysokości 100 denarów. 

  • Twierdza Samuela.  XI wieczna fortyfikacja ma 3 km długości i 16 metrów szerokości. Z góry można podziwiać wspaniałe widoki na miasto i jezioro. Wstęp kosztuje zaledwie 60 denarów. 


  • Plaoshnik. Okazały odrestaurowany kościół św. Klementa z Ochrydy i wykopaliska wokół. Podobno to tu w X wieku powstał pierwszy uniwersytet i tu swój początek miała cyrylica. Wstęp 100 denarów. 

  • Starożytny teatr. Teatr powstał w III wieku p.n.e. i mieścił około 4500 - 5000 widzów. W czasach rzymskich służył jako arena walk gladiatorów i później miejsce egzekucji chrześcijan. Zapomniany, został przypadkiem odkryty w 1980. Obecnie, latem odbywa się tam doroczny festiwal ochrydzki. Wstęp bezpłatny. 


  • Cerkiew św. Zofii w Ochrydzie. Jeden z największych kościołów średniowiecznych w Macedonii. Jej wizerunek znajduje się na banknocie 1000 denarów. 

  • Stare miasto. W 1980 roku miasto zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Przepięknie położone nad brzegiem jeziora jest niewątpliwie ogromną atrakcją!



  • Państwowa Pracowania Papieru Czerpanego. Ten malutki muzeo-sklep ma jedną z dwóch kopii prasy Gutenberga. Można kupić piękne, choć raczej drogie ręcznie robione notatniki. Za darmo za to zobaczymy proces produkcji papieru. 

  •  Labinto Vista Point. Punkt widokowy i ścieżka prowadząca malutkiej ukrytej plaży. Idealne dla szukających ciszy i spokoju. 



  • Promenada nad jeziorem. Piękna i szeroka promenada prowadzi przez większą część miasta wzdłuż jeziora. Poza sezonem, lub poza godzinami szczytu, idealne miejsce na jogging lub romantyczne spacery. 

Dalej na plażę prowadzi ten fantastyczny pomost!

  • Cuba Libre Beach & Bar. Luksusowa "plaża" i bar z restauracją w jednym. Wygodne mięciutkie leżaki umieszczone są na pływającej promenadzie prowadzącej prosto z baru. Jeśli marzy Wam się odrobina luksusu i opalanie się na wodzie z drinkiem z palemką, to tutaj się nie rozczarujecie. Za leżaki płaciliśmy po 200 denarów do końca czerwca, później cena wzrosła o 50 denarów. Mai Tai kosztował 250, a sok ze świeżo wyciskanych owoców (również z palemką ;)) 200 denarów. Ulubione miejsce mojej córki - wieczorem, kiedy było już bardzo ludzi, nieprzerwanie skakała do wody na różne sposoby :)



  • Potpesh Beach. Klimatyczna kamienista plaża pod wiszącą skałą. Zaraz przy niej znajduje się restauracja Potpesh Beach Restaurant z pięknym widokiem na jezioro. Moja ulubiona. Koszt leżaka na plaży to 200 denarów. 



  • Kaneo Beach. Kamienista plaża zaraz pod cerkwią św. Jana Teologa w Kaneo. Oprócz leżaków przy brzegu, są też leżaki na pływającej promenadzie/wysepce. Cena leżaka 200 denarów. Podobnie jak na wyżej opisanej plaży, tu też znajduje się restauracja o tej samej nazwie co plaża. 



Informacje praktyczne: 

Jak dojechać do Ochrydy ze Skopje

Z dworca w Skopje jeździ codziennie sporo autobusów. Cena biletu to 520 denarów. 

Nocleg w Ochrydzie


Nocowałyśmy w Villi Veron i szczerze polecam ten hotelik. Właściciel mieszkał kiedyś w Polsce, więc troszkę nawet mówi po polsku. Bardzo dbał o nas i chętnie służył pomocą we wszystkim. W cenie jest pyszne śniadanie w formie bufetu. Hotel znajduje się bardzo blisko jeziora i wielu knajpek. Sklep spożywczy jest kilka domów dalej.
Za 7 dni za dwuosobowy pokój ze śniadaniami zapłaciłyśmy 255 euro.

Śniadanie nam bardzo smakowało!


Doskonałą alternatywą dla booking,com jest Airbnb. Jeśli nie macie tam jeszcze konta, to warto je założyć korzystając z linka polecającego. Otrzymacie wówczas 100 zł na rezerwację noclegu i 38 zł do wykorzystania na atrakcję o wartości co najmniej 198 zł. Warto!

Wypożyczalnia aut, skuterów i rowerów


Korzystałam z wypożyczalni Escape. Na jeden dzień wypożyczyłam skuter (cena 25 euro za dzień) i na jeden dzień dwa rowery (5 euro za rower). Ostatecznie dostałyśmy zniżkę i wszystko zapłaciłam 30 euro. Polecam!

Restauracje w Ochrydzie, czyli gdzie warto zjeść. 


Gladiator - Świetna restauracja z pysznym jedzeniem i genialnym widokiem na Starożytny Teatr i jezioro. Warto więc usiąść na górze na balkonie. Polecam pyszne rybki z jeziora! Ceny: małe rybki z jeziora "Plashica"(180 gr) 170 denarów, pstrąg Mavrovo 1300 za kg., pstrąg Ochrydzki 2900 za kg., zupy w cenie 130-180, chleb 30 za porcję, kawa mrożona 100, sok 120, woda mała 0,25 60 denarów, duża 0,75 120 denarów.





Grosh - Niedroga i nieturystyczna restauracja z dobrym jedzeniem (tylko kawa mrożona była bleee a lemoniada niemożliwie kwaśna).  Zamówiłyśmy sałatkę macedońską, ryby, szaszłyki wieprzowe z frytkami, lemoniadę i kawę mrożoną. Za wszystko zapłaciłyśmy 850 denarów.



Momir - Ekskluzywna restauracja położona NA jeziorze. Idealna na romantyczny wieczór, ale droga! Ceny: hamburger 300 denarów, sałatka Momir 240, pieczony ser 150, duże piwo 180, mała woda 60.



Viva Ksantika - Niedrogie i rewelacyjne jedzenie w lokalnie urządzonej restauracji. To tu jadłam najlepszą musakę - polecam!!! Knajpa jest pełna w godzinach szczytu! Czekałyśmy na stolik, żeby zjeść kolację. Cen niestety nie zapisałam.



Leskovac Grill (Pizza & Burger) - Nasz nr 1! Byłyśmy tu kilka razy, bo jedzenie jest przepyszne, świeże i bardzo tanie! Mają wspaniałą szopską i pyszne burgery! Ceny: mały burger z serem (zdecydowanie wystarczający dla 1 osoby!) kosztuje 150 denarów, sałatka szopska mała (według mnie jest ogromna!) zaledwie 80, mała woda 50, a duża 0,75 100 denarów.




Dr. Falafel - Pysznie i tanio! Idealne dla wegetarianów!



Fruit Box - Świeże smoothie, kawa i ciasteczka! Ceny smoothies od 100 do 160 denarów. 

Cuba Libre - O tym barze & restauracji już pisałam. Nie jadłyśmy niczego, więc nie mogę się wypowiedzieć o jakości potraw, ale relaks jest tutaj doskonały!

Madera - Restauracja z widokiem na jezioro. Jadłam tylko zupę rybną, która mnie nie zachwyciła, ale wg. zupa rybna nie może być wyśmienita, więc może warto spróbować innych dań. Piwo 0,4 kosztuje 110 denarów, woda 0,7 120 den.

Puby i knajpy na wieczór:


Irish pub - Jak w Irish Pub - fajnie urządzone klimatyczne miejsce z rozsądnymi cenami. Nie jadłyśmy nic, ale podobno jest smacznie. Piwo 0,5 za 90 den., cola 80 den.

Tino Pub - Pub obok Irish Pub. Bardzo fajne miejsce z muzyką na żywo, która zaczyna się późnym wieczorem (ok. 22-23).

Co zjeść w Ochrydzie



  • Jak w całej Macedonii P, koniecznie trzeba spróbować sałatki szopskiej - ja się nią codziennie zajadałam! Smakowała mi też macedońska sałatka.
  • W Ochrydzie warto spróbować pysznych rybek z jeziora! Jadłam m.i.n. plashicę - super!
  • Polecają wszyscy tavce gravce, czyli danie z zapieczonej fasolki. Mnie nie urzekło, ale ja też za fasolką w ogóle nie przepadam. 
  • Bardzo mi za to smakowała musaka (zapiekanka na bazie mięsa mielonego, pomidorów i bakłażana), bardziej niż na Cyprze! Mniam!
  • Zapiekany biały i żółty ser - chyba nawet tego nie trzeba zachwalać! 
  • Mięso z grilla - może być nawet w formie burger - przepyszne! 
  • Macedońskie wino - polecam Tga za Jud! 
  • Pastę Ajvar - pasta z pieczonych warzyw! 

Komentarze

  1. Jak patrzy się na takie zdjęcia, to człowiek natychmiast chce się pakować i wyruszać w podróż :) Pozdrawiamy!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mało znam Bałkany.Byłam tylko chwilkę w Albanii i się zakochałam w krajobrazach.
    Widzę,że jest tam gdzie wypocząć i zjeść, pozwiedzac.Atrakcji nie brakuje.
    Spory widok smakowitych dań.Piękne krajobrazy.
    Może uda mi się w przyszłym roku.
    Pozdrowienia!
    Irena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze polecam Macedonię - wspaniały kraj! Pozdrawiam i mam nadzieję że uda Ci się tam dotrzeć :)

      Usuń
  3. Uwielbiam Ochryde choc bylam juz dobrych kilka lat temu! I to jedzenie, pycha i mozna by jesc i jesc! Piekny zachod slonca i bardzo ciekawy post!

    OdpowiedzUsuń
  4. Jakie cudowne miejsce! Proszę o teleportację, natychmiast! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wow nie znałem w ogóle tego miejsca....a teraz trzeba będzie się tam wybrać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki, żeby się udało, bo naprawdę warto! :)

      Usuń
  6. łoo!piękne zdjęcia i super wpis. Ja też dużo podróżuje może wybiorę się tam gdzie ty bardzo spodobało mi się to miasto. Tylko że ja to najczęściej podróżuje samochodem i nie w tą stronę świata ale może coś zmienię. Wykupowaliście jakieś dodatkowe ubezpieczenia? Ja ostatnio znalazłam super ofertę na stronie https://kioskpolis.pl/kalkulator-oc-ac/ nie wiem ale wydaje mi się że warto mieć takie ubezpieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Nocleg z Booking.com!

Booking.com