Góry w Macedonii Północnej: szlak na Magaro

Magaro jest najwyższym szczytem gór Galiczica w Macedonii Północnej i wyrasta na wysokość 2254 m n.p.m. Czy zatem jest trudny do zdobycia? Czy jest to wyprawa podobna do tej na Rysy? Nic z tych rzeczy! Jeśli więc marzy Wam się wejście na dwutysięcznik, ale nie macie wybitnej formy, albo boicie się przepaści, Magaro Was nie zawiedzie. Na ten szczyt wejdzie praktycznie każdy. Oczywiście można się lekko zmęczyć, ale w końcu idziemy w góry! Moja 13-letnia córka weszła bez mrugnięcia oka!

Szukając wrażeń

Będąc aż cały tydzień w Ochrydzie, nie miałyśmy zamiaru spędzić go w jednym miejscu! No w każdym razie ja nie miałam, bo moja Maja mogłaby przesiadywać w Ochrydzkich wodach od rana do zmroku. Ja jednak miałam odrobinę inne plany....

O trasie czytałam już przed wyjazdem, a na miejscu potwierdziłam tylko informacje u właściciela naszego pensjonatu. Zapewnił mnie też, że szlak jest dobrze oznakowany i nie będziemy mieć problemów z dotarciem na szczyt. Idąc w góry za granicą pamiętajcie jednak, żeby kogoś powiadomić dokąd się wybieracie! Nigdy nie wiadomo, co się wydarzy, więc takie środki ostrożności warto powziąć!

Pnąc się w górę

Warto nadmienić, że aby wybrać się na szczyt Magaro musimy najpierw udać się do Parku Narodowego Galiczica. Ja zdecydowałam się wypożyczyć skuter, którym pierwsze z Ochrydy jechałam w stronę miejscowości Trpejca, a następnie od wejścia na teren parku narodowego przez pół godziny pięłam się w górę, już mając okazję do podziwiania cudownych widoków. Kiedy dojeżdżamy na miejsce, jest pusto. Parkujemy więc i zaczynamy wędrówkę!

Pogoda jest wymarzona, widoki przepiękne, no i przede wszystkim nie ma turystów! W drodze na szczyt mijamy zaledwie 5 osób! Zielone góry porośnięte trawami i kwiatami wyglądają bajkowo. Niestety, te górskie łąki przyciągają, bardziej niż turystów, wszelkiego rodzaju owady! Staramy się więc być cały czas w ruchu i robimy tylko jedną króciutką przerwę.

Panorama 2x3

Na szczyt docieramy bez problemów, a widok z góry jest wymarzoną wręcz nagrodą! Panorama ze szczytu jest naprawdę niesamowita! Podziwiamy nie tylko dwa jeziora: Ochrydzkie i Prespa, ale także 3 kraje! Spoglądamy z góry na Macedonię Północną, Albanię po drugiej stronie jeziora Ochrydzkiego i Grecję na południe od Prespy. I jesteśmy same! Chyba nie ma wielu miejsc w Europie, gdzie tak łatwo zdobędziemy tak wysoki szczyt i jeszcze będziemy mogli napawać się pięknem w swoim własnym gronie! Naprawdę warto się tam wybrać!

Informacje praktyczne:

Dojazd: Z Ochrydy dojazd zajmuję ok. 1 godziny.

Wstęp do Parku Narodowego Galiczica: 200 MKD

Początek szlaku i parking: Lipova - Vrh Magaro starting point na 1570 m n.p.m.

Czas przejścia: tabliczka na dole informuje o 2h na szczyt. Nam w dwie strony zajęło niecałe 3h.

Przewyższenie: 670 m

Długość trasy: 8,5 km w obie strony

Na górze warto zrobić pętelkę i zejść drugim szlakiem.

Nie zapomnijcie o ewentualnym (cieplejszym) ubraniu na zmianę, wygodnych butach, zapasach wody i o czymś do przekąszenia!

1. Szczerze powiem, że zupełnie nie znam tych terenów, tych regionów.Troszkę Bałkanów łyknęliśmy dwa lata temu, jadąc z Grecji przez Albanię.W tym roku planowaliśmy właśnie te rejony i nic z tego.
    Marzy nam się właśnie wejście, a nie wjazd.
    Widoki fantastyczne. Takie trasy turystyczne bardzo nam odpowiadają. Gratulacje!
    Pozdrawiam serdecznie :-)
    Irena- Hooltaye w podróży

1. Macedonia jest cudowna, szczerze polecam! W tym roku byliśmy w Czarnogórze i tam poszliśmy w góry Durmitor - coś niesamowitego!

2. Pięknie tam! Od kilku lat mam w planach, z których na razie nic nie wyszło, Ochrydę - może uda mi się w końcu pojechać.

3. W Macedonii byliśmy tylko przez moment, przy okazji wizyty w Albanii. Udało się nam zobaczyć tylko Jezioro Ochrydzkie. Ale mamy Macedonię w planach. Wtedy na pewno ruszymy opisanym przez Ciebie szlakiem.

1. Macedonia jest wspaniałym krajem! Sama mam nadzieję jeszcze tam wrócić!

4. Dzięki za wpis, mam nadzieję, że w tym roku też uda mi się zrealizować tę wspinaczkę

5. Tak konkretnie to Magaro nie jest najwyższym szczytem Galicicy, a jest nim Kota położona na samej granicy z Albanią.

1. Faktycznie, jest drugim najwyższym szczytem, ale jest tylko 12 metrów niższy:)