Jezioro Szkoderskie - perła Czarnogóry

Jezioro Szkoderskie jest największym jeziorem na Półwyspie Bałkańskim. Większość jeziora należy do Czarnogóry, a 1/3 do Albanii. Jest ono oazą dla blisko 280 gatunków ptaków i ze względu na swój niepowtarzalny charakter zostało objęte ochroną. Od 1983 znajduje się tu park narodowy.

Bardzo chcieliśmy się wybrać na rejs po jeziorze, ale brakowało nam czasu.....

Ostatniego popołudnia decydujemy się więc na wycieczkę samochodem. Z Petrovaca ruszamy drogą M2 w kierunku jeziora. W miejscowości Virpazar skręcamy w wąską dróżkę. Droga jest nie tylko wąska, ale też bardzo kręta. Dreszczyku emocji dodaje fakt, że droga pnie się ostro do góry i prowadzi stromymi górskimi zboczami. W większości miejsc nic nie oddziela drogi od przepaści. Tak więc widoki są. Widoki i porządna dawka adrenaliny! Nie jest to popularna trasa, więc przez większość czasu nie trzeba martwić się o wymijanie. Kiedy jednak w pewnym momencie zza zakrętu nagle pojawia duży samochód dostawczy to świat na chwilkę zamiera. Oni po hamulcu, my po hamulcu, a ja w krzyk! Ufff o mały włos!

Pierwszym przystankiem jest Macalov Brijeg, mała kawiarenka z niesamowitym widokiem na Jezioro Szkoderskie. Spragnieni zamawiamy same napoje i zachwycamy się widokiem.

Jadąc dalej na północ przejeżdżamy przez maleńkie miasteczko Rijeka Crnojevića, gdzie zatrzymujemy się na chwilkę, żeby zobaczyć most, który w 1853 powstał z inicjatywy księcia Danilo. Rijeka Crnojevića to również nazwa rzeki przez, którą prowadzi most.

W końcu docieramy do miejsca docelowego, punktu widokowego Pavlova Strana. Pokonanie niebezpiecznej serpentyny, żeby tu dojechać zostaje nagrodzone wspaniałym widokiem na zakole rzeki Crnojevića. Takie zakończenie tripu po Czarnogórze to ja rozumiem!

Nad Jezioro Szkoderskie na pewno wrócę. Rejs po jeziorze zdaje się być wspaniałą atrakcją i na pewno się na niego następnym wybiorę! Jeśli jednak, nie zdecydujecie się na rejs, to świetną opcją zwiedzenia jeziora będzie wycieczka samochodem z przystankami przy punktach widokowych. My jechaliśmy z Petrovaca, a myślę, że warto zacząć wycieczkę w Ulcinj jadąc drogą P16. Widoki będą cudowne! Trasa jest dla ludzi o mocnych nerwach;) Możecie zerknąć na Google Maps, żeby wiedzieć na co się piszecie!

Jeśli myślicie o wyjeździe do Czarnogóry, koniecznie przeczytajcie posty o pięknym Petrovacu, słynnym Kotorze, gwarnej Budvie, górskim Žabljaku, uroczych miasteczkach Perast i Risan, opuszczonym miasteczku Stari Bar oraz o luksusowej wyspie Sveti Stefan

Znacie jakieś ciekawe miejsca w Czarnogórze? Koniecznie podzielcie się tym w komentarzu!

Jeśli jeszcze nie obserwujecie mnie w social media, to zapraszam na FB, gdzie są częste relacje z wyjazdów i wypraw górskich, oraz na INSTA, gdzie prawie codziennie dzielę się najfajniejszymi zdjęciami!

1. Most Daniły (tego samego?) nad rzeką Mrtvica : https://photos.app.goo.gl/A4CJfBnWs7N1iew78
    z inskrypcją: "Kniaź Daniło Pierwszy Pietrowicz Niegosz wybudował ten most za duszę swojej matki Krystyny Stańkowej w roku 1858". Byliśmy w Czarnogórze w 2008, a ten dzień opisany jest w blogu: http://kff-notes.blogspot.com/2008/08/dzien-10.html. A w Rijeka Crnojevica pamiętamy inny most z piękną miejscową dziewczyną : https://photos.app.goo.gl/GyALBoMadYRG5zqCA. A Szkoderskie dookoła z wizytą w Albanii robiliśmy później. Chwala!

2. Czarnogóra naprawdę mnie zaskakuje, jest to zupełnie inne miejsce, niż sądziłam, o wiele piękniejsze!

3. Piekne miejsce i wspaniałe kadry!

4. Podobne zawijasy są na drodze M16 w Bośni w okolicy miejscowości Dobrac. Nie jest aż tak ekstremalna trasa jak ta co opisujesz ale też są punkty widokowe gdzie można się zatrzymać. Pełno na Bałkanach jest takich "smaczków" bo jest piękna ��

1. Bośnia też jest wspaniała! Byłam w Sarajewie i Mostarze. Trasa pociągiem z Sarajewa do Mostaru też wyjątkowo piękna!

5. Nie wiedziałem, że jest tam tak pięknie. Zachęciłaś mnie do odwiedzenia tego kraju.

1. Czarnogóra skradła moje serce! Gdzie nie pojechaliśmy, byliśmy zachwyceni!

6. marzenie taka podróż :) fajnie że można chociaż póki co pooglądać zdjęcia u Ciebie :)

7. Wow, byłam tylko nad jeziorem od strony Albanii, ale teraz widzę, że koniecznie musimy tam wrócić będąc w Czarnogórze! :O

8. Czarnogora to piekny kraj, niestety zbyt malo jeszcze znany. Pozdrawiam!

1. Już coraz lepiej znany! Polaków też jeździ już tam sporo:) Pozdrawiam!