Skopje: praktyczny poradnik po mojemu

Skopje. Pomniki, kicz i gigantomania. Stolicę Północnej Macedonii ciężko nazwać piękną. Ale podobno wszystko jest piękne, wystarczy tylko umieć dobrze spojrzeć. Spojrzałam i ja. 

Co warto zobaczyć w Skopje: 


1. Plac Macedonia Square. i okolice

Jak wejść na plac, to tylko przez łuk triumfalny Porta Macedonia! Czy wielki monument będący częścią projektu Skopje 2014 robi wielkie wrażenie? Niespecjalnie, ale nie mówicie tego Valentinie Stefanovskiej, która jest jego autorką, zwłaszcza, że podobno kosztował 4.4 miliony euro! 



Kierujemy się do WOW-posągu, który przedstawia gigantycznego Wojownika na Koniu. Jeden z baaardzo wielu pomników w mieście. Jakby jeszcze była choć odrobina cienia, to byłoby doskonałe miejsce na relaks w samym sercu placu Macedonia. A tak tylko parę zdjęć i idziemy wojować gdzie indziej. 
Warto też wiedzieć, że pomnik w praktyce przedstawia Aleksandra Macedońskiego, co jest tematem raczej kontrowersyjnym - nie pytajcie Greków. Albo pytajcie. 




Kawałek dalej stoi pomnik Wojownika BEZ Konia. I znów kontrowersje kontrowersje. Rzeźba w rzeczywistości przedstawia starożytnego władcę Macedonii Filipa II Macedońskiego. Lubią Ci Macedończycy wkurzać Greków...



A co sądzicie o Fontannie Matek? Jedni się zachwycają, a inni wołają o pomstę do nieba. Feministki też nie skaczą w zachwycie. A znajdą się nawet i tacy, co mówią, że to matka Aleksandra w różnych etapach jego życia. Ale nie dajmy się zwariować. Ja tam myślę tylko o tym jak cudnie byłoby usiąść u stóp jednak z matek i schłodzić się w tej orzeźwiającej wodzie....



Po drugiej stronie rzeki Wardar znajduje się Muzeum Archeologiczne stylizowane na antyczny budynek - kicz czy hit? 


Po tej samej stronie są też min. budynek Opery i Baletu oraz Filharmonia Macedońska - czy tylko ja tu widzę brak konsekwencji w architekturze? ;) 





A skoro o mowa o stronach, to warto zobaczyć raczej kontrowersyjnie zdobiony Art Bridge (i równie bogato zdobiony most obok) oraz Stone Bridge. Na moście Art Bridge są (a jakże!) kolejne pomniki i wysokie wieloramienne latarnie uliczne. Romantic or not?



A na rzece stoi żaglowiec. A w nim restauracja. Dziwicie się tu czemuś jeszcze?


Przejdźcie się też ulicą Kej13 Noemvri, gdzie położone są kawiarniane ogródki - tam jest zupełnie normalnie, naprawdę!

2. Stary Bazar Çarshia

Projekt przebudowy centrum nie każdemu się spodoba. Co wtedy? Jak w Opowieściach z Narnii, przechodzimy przez magiczną szafę (ulicę) i z umysłem szeroko otwartym witamy kolory i zapachy orientu na Starym Bazarze. A stary jest, bo jego początki sięgają aż XII wieku, ale największy rozwój nastąpił w okresie panowania Imperium Osmańskiego. Cóż tu więcej mówić, enjoy! 



Można też wybrać się do pobliskiego meczetu Mustafa Pasha Mosque, choć jak widzieliście porządny meczet, to ten nie zwali Was z nóg. Ale to tu odkryłam radość robienia selfie w kolorowych chustkach - kto by pomyślał, że są takie twarzowe! 





3. Twierdza Skopsko Kale

Czy jest to punkt obowiązkowy, nie wiem. Zabrakło mi czasu na eksploracje twierdzy i dane mi było zobaczyć tylko mury zewnętrzne. Jeśli jednak kiedyś los mnie znów rzuci do tego miasta pełnego pięknego kiczu, to na pewno Skopsko Kale odwiedzę. 



4. Góra Wodno 1066m n.p.m.

Na górę wjedziemy kolejką, więc jest to doskonała opcja dla tych ograniczonych czasowo. Na szczycie czeka nas piękny widok i Milenijny Krzyż, który ma aż 66 metrów, co podobno tyle co dwudziesto-piętrowy wieżowiec. Wielki Jezus z Rio ma tylko niecałe 40 metrów, a słynna nowojorska Statua Wolności liczy sobie skromne 46 metrów. Ach ta macedońska gigantomania! 






Koszt kolejki w obie strony to 100 MKD

Jak dotrzeć na górę Wodno: Z dworca jeździ autobus nr 25 - jeden z tych londyńskich czerwonych dwupiętrowców. W kiosku na dworcu musicie zakupić plastikową kartę (można ją doładowywać). Koszt karty to 150 MKD. Za moją 13-letnią córkę nie musiałam nic płacić. Autobus dojeżdża praktycznie pod samą kolejkę. Tylko bądźcie na czas, bo kierowca może zamknąć Wam drzwi przed nosem ;) Więcej o tym w tej macedońskiej opowieści



Jak dotrzeć z lotniska do centrum Skopje: 

1. Trochę drożej, ale wygodnie i szybko taxi.
2. Autobusem (airport shuttle bus) za 180 MKD. Autobus zatrzymuje się w 3 miejscach: Capitol Mall, dworzec autobusowy i przed hotelem Holiday Inn. 

Gdzie zjeść w Skopje:

Gostilnica Dukat - bardzo popularna restauracja z muzyką na żywo i pysznym jedzeniem. Tylko kelnerzy strasznie zabiegani. 

Kaj Serdarot - pysznie i tanio przy Starym Bazarze! Żeberka 150 denarów, kebab 120. 


Nocleg w Skopje: 

Boutique Hotel Rose Diplomatique - Fajny hotelik niedaleko centrum. W cenie pyszne śniadania w formie bufetu. 

Dobrą alternatywą Booking. com jest Airbnb. Jeśli nie masz tam jeszcze konta kliknij w ten link www.airbnb.pl/c/olak30
Dostaniesz 100 zł na swoją podróż! Serwis Airbnb, który ma świetną bazę noclegową podaruje Ci 100 zł na rezerwację noclegu, jeśli skorzystasz z linku polecającego i otworzysz konto!


WSKAZÓWKI: Koniecznie spróbujcie sałatki szopskiej - to był mój numer 1 w Macedonii i zajadałam się nią codziennie! 

Komentarze

  1. Piękne miejsce, byłam tylko przejazdem ale chętnie wróciłabym na dłużej :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Gigantomania. Nigdy nie byłam w Macedonii, ale pod pewnymi względami przypomina mi Rumunię. Zamknięcie historii w monumencie. Nie oceniam czy rzeźby/pomniki są estetyczne (choć na zdjęciach wyglądają znośnie), ale ja czuję się przytłoczona takimi krajobrazami. Wyobrażam sobie, że można skręcić w dowolną uliczkę i uciec od tej przytłaczającej ogromem architektury :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, najlepiej uciec na Stary Bazar. Pozostała część Skopje nie jest zbyt urodziwa ;)

      Usuń
  3. Podoba mi się misz-masz jaki tworzy architektura tego miasta i ten niepowtarzalny klimat : ) Chętnie bym się tam wybrała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jest niewątpliwie ciekawie i miasto ma jakiś magnes przyciągania :)

      Usuń
  4. Macedonia mnie miło zaskoczyła, a Skopje robią duże wrażenie. Na https://balkany.pl/ czytałam o zwiedzaniu Macedonii, ale dużo też dowiedziałam się od lokalsów. Są bardzo mili i serdeczni. Polecam.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Nocleg z Booking.com!

Booking.com